Paříž - úvodní foto

ÚVOD     HISTORIE PAŘÍŽE     DOPRAVA PO PAŘÍŽI     UBYTOVÁNÍ V PAŘÍŽI     FOTOGALERIE     JAK A KDY DO PAŘÍŽE    


TURISTICKÉ CÍLE V PAŘÍŽI

PAŘÍŽSKÉ PAMÁTKY
Eiffelova věž
Louvre
Katedrála Notre-Dame
Sainte-Chapelle
Vítězný oblouk
Invalidovna
Opéra Garnier, Madelaine
Bazilika Sacré-Coeur
Radnice
Palais Royal
Bourbonský palác
Lucemburský palác
Francouzský institut

PAŘÍŽSKÁ MUZEA, GALERIE
Musée du Louvre
Musée d'Orsay
Musée de Cluny
Musée Picasso
Grand Palais, Petit Palais

PAŘÍŽSKÉ ZAJÍMAVOSTI
Čtvrť Montmartre, Moulin Rouge
Latinská čtvrť, Panthéon
Čtrvť Marais, dům Victora Huga
Moderní čtvrť La Défense
Tour Montparnasse
Trocadéro
Katakomby
Centre Pompidou, Forum des Halles
Město vědy a průmyslu La Villette

PAŘÍŽSKÁ NÁMĚSTÍ
Place de la Concorde
Place de l'Étoile
Place Vendôme
Place des Vosges
Place de la Bastille

PAŘÍŽSKÉ ZAHRADY A PARKY
Tuilerijské zahrady
Lucemburské zahrady
Martova pole
Jardin des Plantes
Place des Vosges

PAŘÍŽSKÉ BULVÁRY, ULICE
Avenue des Champs-Élysées
Rue de Rivoli
Avenue de l'Opéra
Boulevard St-Michel

PAŘÍŽSKÉ MOSTY
Pont-Neuf
Pont des Arts
Pont Alexandre III
Pont d'Iéna

Doprava po Paříži

Paříž nabízí svým návštěvníkům několik možných způsobů hromadné dopravy, kterou provozuje společnost RATP. Po městě se nejvíce cestuje metrem, které má čtrnáct linek a dále příměstskými vlaky, tzv. RER, které mají linek pět a zastavují i v centru, ale po větších vzdálenostech, proto je RER vhodné pro delší přesuny. Na povrchu jezdí mezi množstvím osobních aut také autobusy, které mají rozsáhlou síť linek po celém městě i na předměstích. Samozřejmostí jsou taxíky, které stačí prostě zastavit tam, kde se zrovna nacházíte... Pokud máte sportovního ducha, můžete si půjčit v Paříži kolo, tzv. Vélib a poznat metropoli nad Seinou ze sedla. Po náročném dni chození a poznávání Paříže můžete večer zvolit buď plavbu po Seině nebo projížďku jedním z vyhlídkových autobusů.
_____________________________________________________________________________________

Pařížské metro jezdí i nad zemí - linka č. 2, stanice Stalingrad
Pařížské metro jezdí i nad zemí - stanice Stalingrad
_____________________________________________________________________________________


        METRO     RER     AUTOBUSY     KOLO     PLAVBY PO SEINĚ     PLÁNKY, JÍZDENKY         

METRO
Síť pařížského metra je opravdu hustá, proto je také nejvyužívanějším způsobem hromadné dopravy po městě. Denně se soupravami metra přesune na 5 miliónů cestujících. Síť všech 14 linek metra (označovaných čísly 1-14) má na 213 kilometrů a kolem 300 stanic, z nichž je zhruba 60 přestupních. Systém je tedy složitější než u nás se 3 pražskými linkami... Ale stačí se jednou či dvakrát projet a zvyknete si i v Paříži. Metro jezdí každý den od 5:30 do 0:30. V pátek a sobotu večer je provozní doba prodloužena až do 2:15 ráno.

Secesní vstup do stanice Palais Royal - Musée du LouvrePrvní linka metra v Paříži byla zprovozněna již v roce 1900 pro Světovou výstavu, která zde byla tehdy pořádána. Tato linka č.1 vedla mezi stanicemi Porte de Vincennes a Porte Maillot . Dodnes je označena jako č.1, ale byla prodloužena na obou koncích do čtvrti La Défense na západě a po Château de Vincennes na východě.
Konstrukčním inženýrem pro stavbu sítě pařížského metra byl pověřen Fulgence Bienvenüe a autorem secesních vstupů ve stanicích je architekt Hector Guimard . První linky byly stavěny jako hloubené a proto se většinou nachází pod hlavními pařížskými třídami. Některé jsou vedené po povrchu či po nadzemních viaduktech. Říká se, že ať vyjdete v centru Paříže z kterékoliv budovy, nemáte to na metro dál než 500 metrů :-) V centru města je totiž linek metra opravdu hodně.
Metro bylo zprovozněno pod názvem Métropolitain (zkratka dopravce Compagnie du chemin de fer métropolitain de Paris), což se časem zkrátilo na Métro a začalo se používat i v dalších zemích. Tento název nese pařížské metro dodnes, i když je jeho provozovatelem od roku 1948 společnost RATP, která sdružila několik různých společností provozujících hromadnou dopravu v Paříži "pod jednu střechu".

Linka metra M1 je stejně jako M14 automatizovanáV dnešní době se v Paříži nachází 14 linek metra, z nichž ta nejnovější linka č. 14 je plně automatizovaná a soupravy jezdí bez strojvedoucího. Cestující se tak mohou kochat pohledem dopředu či dozadu, kde bývá normálně umístěna kabina.
Zajímavostí pařížského metra jsou dlouhé přesuny v přestupních stanicích spojené s velkým množstvím schodů, které nejsou jezdící, jak je tomu v Praze. Naopak třeba v okolí Châtelet Les Halles se nachází několik dlouhých tunelů s jezdícími pásy sloužícími k rychlejším přesunům mezi metrem a RER. Tradicí v pařížském metru jsou hudebníci, jejichž umění se rozléhá po celé stanici či soupravě metra. Tito lidé k pařížskému životu zkrátka patří a vytváří tak typickou atmosféru, jakou si představíme pro romantickou metropoli na Seině :-)
Ve všech stanicích je značení na přestupy a jednotlivé linky jsou značeny svým číslem, barvou a oběma konečnými stanicemi, proto je dobré vědět, která konečná stanice se nachází ve vašem směru.
_____________________________________________________________________________________
RER
Typický vlak RER na severním předměstí PařížeRER (Réseau express régional) je síť příměstských vlaků, které spojují centrum Paříže s předměstími. Celkem je provozováno 5 linek RER označovaných písmeny A-E. Vlaky RER jsou buď jednopatrové nebo dvoupatrové soupravy, vybavené hlášením následujících stanic a plánky sítě v okolí Paříže. RER jezdí od 5:00 do 24:00.
Jelikož trasy vlaků RER vedou i pod centrem Paříže, je to nejrychlejší možnost, jak se přemístit z předměstí do centra či z předměstí na předměstí na druhém konci. Ve vnitřní Paříži (1. zóna) platí i ve vlacích RER jízdenky na metro. Centrum Paříže se nachází právě v 1. zóně, ale například moderní mrakodrapová čvrť La Défense je v zóně 3. Pokud byste tak jeli na základní lístek vlakem RER do La Défense, budete mít problém jak se ze stanice dostat, protože i při výstupu se dává jízdenka do turniketu, který Vás vypustí ven.
Toto se ale netýká metra, které sem zajíždí. Pokud pojedete do La Défense metrem, stačí vám jeden lístek ticket t+. Je to sice pomalejší varianta, ale levnější. Vlaky RER zajíždějí i do dalších zón, kterých existuje celkem 5. Čím vyšší číslo zóny, tím dále od Paříže se zóna nachází a tím dražší je jízdné. Zámek ve Versailles je už v zóně 4 a letiště Paris - Charles de Gaulle nebo zábavní park Disneyland jsou až v zóně 5.

Plán metra, RER a tramvají v rámci Paříže. Kliknutím můžete mapu zvětšit.
Plán metra, RER a tramvajových tratí v Paříži. Kliknutím si jej můžete zvětšit.
_____________________________________________________________________________________


AUTOBUSY
Síť linek pařížské autobusové dopravy je neskutečně hustá. Co se týká jízdenek, platí zde stejné tarify jako v metru. Pro ty, kteří budou rádi poznávat město a jeho restaurace či bary v pozdních večerních hodinách existují noční spoje Noctilien, které jezdí z centra Paříže na jeho předměstí pravidelně celou noc. Spoje Noctilien jezdí od 0:30 do 5:30. Ve zbytek dne jsou to běžné autobusové linky MHD.
Tak i jako v jiných evropských metropolích, i Paříž nabízí poznávání svých památek z vyhlídkových autobusů. Existuje několik společností, které vyhlídkové autobusy nabízejí a není problém, aby jste obdrželi informace i v jiném než francouzském jazyce :-)
Kromě běžných hromadných dopravních prostředků se samozřejmě nabízí možnost použití taxi. To si můžete nechat zavolat přímo do hotelu či restaurace. Ceny nejsou až tak vysoké, jak by se na první pohled mohlo zdát. A taxikáři? Někdy se rozpovídají, že se ani nestačíte divit :-) Ceny začínají na 0,96€/km přes den v rámci centra. Pro všechny firmy existuje unikátní číslo: (+33) (0)1 45 30 30 30
_____________________________________________________________________________________

KOLO
Kolo je oblíbeným a levným prostředkem pro poznávání PařížeV Paříži existuje možnost zapůjčit si kolo, tzv. Vélib. I když je zde poměrně hustý automobilový provoz, síť cyklostezek se neustále rozrůstá a kolo je oblíbeným dopravním prostředkem po městě zejména mezi mladými lidmi a v pozdních večerních hodinách. Kola Vélib jsou na nespočtu stanovišť po celé Paříži k zapůjčení 7 dní v týdnu, 24 hodin denně. Výhodou je, že prvních 30 minut je zdarma, takže pokud vám nevadí, že budete několikrát střídat kola, můžete jezdit třeba celý den zadarmo... Ale ani běžný tarif není nijak drahý. Začíná na 1,70€ na den a půjčení. Pokud přesáhnete oněch 30 minut zdarma, pak částka postupně naskakuje a bude stržena z platební karty, kterou jste se zaregistrovali k prvnímu půjčení. Takže v podstatě stačí zaplatit 1,70€ na den a pak měnit kola a jezdíte za 1,70€ celý den.
_____________________________________________________________________________________

PLAVBY PO SEINĚ
Výletní lodě umožňují návštěvníkům Paříže netradiční pohled na památky velkoměsta. Existuje několik společností, které provozují lodě různého druhu od luxusních, na jejichž palubách se nachází velké restaurace, přes lodě střední úrovně s možnostmi zakoupení menšího občerstvení až po jednoduché výletní lodě s velou kapacitou osob, ale téměř žádnými službami navíc. Na lodích funguje několika jazyčný informační systém podávající základní charakteristiku pamětihodností, kolem kterých právě proplouváte. Navíc lodě ve večerních hodinách nasvětlujií břehy Seiny, takže i večer se vám naskytne úžasný a zároveň úplně jiný pohled na Paříž, než jak jste ji viděli během vaší denní prohlídky. Proto doporučuji zvolit projížďku lodí právě při večerním osvětlení města. Alespoň si tak po celodenním chození po městě dobrou hodinku odpočinete na lodi.
Zastávky těchto "vodních autobusů" se nachází na několika místech v Paříži. Například Bateaux-Mouches mají své stanoviště u Pont d'Alma a proplouvá se od Sochy Svobody až po ostrov St-Louis, Bateaux Parisiens u Notre-Dame a Eiffelovky (nabízejí i plavby s obědem či večeří), společnost Batobus má po Paříži celkem 8 zastávek. Takže máte opravdu na výběr.
 Plavby po Seině mají svou romantiku především na večer
Podvečerní plavba po Seině v sobě má kus romantiky
___________________________________________________________________________


PLÁNKY, JÍZDENKY

K tomu, abyste se do metra či RER vůbec dostali, potřebujete koupit jízdenku buď u okénka nebo v automatu. Jízdenku poté musíte označit v turniketu, který vás pustí do dalších prostor stanice. Základní jízdenka (ticket t+) dnes stojí 1,70€. Tato jízdenka platí v 1.zóně. Pro více cest je však výhodnější zakoupit 10 jízdenek najednou, tzv. Carnet, který stojí 13,30€. Sleva je tak zhruba 27% oproti 10 jednotlivým jízdenkám koupeným zvlášť. Pokud budete v Paříži více dní, můžete si zakoupit jízdenku Paris Visite, která má ceny podle Vámi zvolených zón (buď 1-3 nebo 1-5) a počtu dní (1, 2, 3 nebo 5 dnů). Navíc Vám jízdenka Paris Visite přinese řadu slev na vstupném do nejen pařížských památek.
Ve všech stanicích jsou plánky MHD a tam kde  jsou informace, si můžete vzít i tištěný plánek zdarma. Z něj můžete vyčíst například to, že centrum Paříže a tedy všechny významné památky se nachází v první zóně z celkem pěti. Čtvrť La Défense je sice v zóně 3, ale při cestě metrem stačí základní jízdenka za 1,70€. Při cestě vlakem RER musíte zaplatit více a mít jízdenku pro úsek mezi konkrétními stanicemi. Taktéž pro cesty do dalších zón je třeba na vlaky RER kupovat jízdenky pro konkrétní trasu nebo třeba týdenní jízdné pro zvolené zóny, pokud budete v Paříži a okolí trávit delší čas. Plány metra, RER a tramvají naleznete zde...

Nejlepší možnost poznání Paříže je však pěšky. Uvidíte tak vše, co chcete vidět, potkáte mnohdy zajímavé lidi, nic z Paříže vám zkrátka nemůže uniknout. Centrum Paříže není navíc až tak velké na to, aby se nedalo projít pěšky. Samozřejmě můžete pro své přesuny použít metro, ale třeba vám zrovna kvůli tomu uniknou malebná zákoutí, parčíky či kavárny, které se schovávají velkému turistickému ruchu na hlavních pařížských třídách. A to by byla přece škoda... Sice vás večer budou neskutečně bolet nohy, ale poznávání Paříže po svých stojí za to! :-)


Veškeré nejaktuálnější plány a podrobné plány autobusových linek či linek nočních autobusů Noctilien, stejně tak jako podrobné informace
o jízdném a tarifních zónách nebo mimořádných událostech v dopravě naleznete na stránkách dopravce RATP:

FRANCOUZSKY zde
ANGLICKY zde
NĚMECKY zde



ZÁJEZDY DO PAŘÍŽE

DOPRAVA DO PAŘÍŽE

VÝLETY ZA PAŘÍŽ

Versailles
Fontainebleau
St-Germain-en-Laye
Vaux-le-Vicomte
Chantilly
St-Denis
Disneyland
France Miniature

PRAKTICKÉ RADY

ODKAZY

NÁVŠTĚVNÍ KNIHA

O AUTOROVI

Dovolená Řecko



Vytvořeno:   2012
Aktualizace:  12/2012

webzdarma.cz